Nie pamietasz hasła lub adresu e-mail

Rodzaj

Rozmiar

Producent

Ilość dostępnych produktów: 1929

Opony zimowe

Podział opon zimowych

Podziału opon zimowych można dokonywać ze względu na wiele czynników.

Podstawowym jest bieżnik.
Odchodzące do lamusa opony symetryczne można założyć w dowolny sposób, ale oferują one względnie najgorszą przyczepność. Opony o bieżniku asymetrycznym zakładamy oznaczoną stroną do wewnątrz, natomiast kierunkowe tak, aby toczyły się we wskazanym kierunku.

opony-rodzaj1symetryczne2 opony-rodzaj2asymetryczne2 opony-rodzaj2kierunkowe2
opona z symetrycznym bieznikiem opona z asymetrycznym bieznikiem opona z bieznikiem kierunkowym

Ze względu na klasę opony wyróżnia się typy: ekonomiczny, średni i premium. Poszczególne opony różnią się między sobą wszystkimi właściwościami, jednak przeprowadzenie obiektywnych linii rozdziału poszczególnych klas bywa trudne, jeśli nie niemożliwe. Poza tym nieformalny podział obowiązuje na linii wykorzystania opon w różnych pojazdach- małolitrażowych, rodzinnych czy samochodach specjalistycznych.

Jak dobrać odpowiednie opony zimowe

W doborze opon zimowych może przydać się kilka informacji.
Przede wszystkim musimy zwrócić uwagę na dopasowanie parametrów opony do naszego pojazdu. Mowa przede wszystkim o odpowiednim skorelowaniu rozmiaru.
Nie można jednak przy tym pominąć indeksów nośności i prędkości opony (przeczytaj poradnik na temat oznaczeń na oponach).
Dobór najlepszych opon musimy uzależnić także od typu pojazdu – nieco inne stosujemy w pojazdach małolitrażowych, inne w rodzinnych a jeszcze inne w dostawczych i ciężarowych.
Istotną kwestią jest typ bieżnika – w pojazdach cięższych i większych wciąż stosuje się opony symetryczne, podczas gdy w mniejszych samochodach raczej wymienia się je na asymetryczne i kierunkowe (przeczytaj tekst o typach bieżników).
Wybierając opony warto zwrócić uwagę zarówno na to, jaką średnią odległość pokonujemy oraz w jakim terenie wykorzystujemy samochód. Dobrym źródłem informacji są fora internetowe, na których użytkownicy dzielą się swoimi opiniami – tam też dobrze jest szukać rozwiązań, które okażą się optymalne. Często bowiem można znaleźć opis sytuacji bardzo podobnej do naszej. Warto także skorzystać z pomocy pracownika serwisu, który ma odpowiednią wiedzę i doświadczenie.
Zakup opon zimowych na pewno nie jest czymś, co można lekceważyć i zostawiać na ostatnią chwilę. Generalne zasady są proste – tańsze opony lepsze są dla tańszych samochodów i mniej agresywnych kierowców. Do jazdy miejskiej najlepsze będą opony kierunkowe o krótkiej trasie hamowania. Przy tym wszystkim pamiętaj, że wymiana tylko dwóch opon zimowych nie jest alternatywą – zawsze wymieniaj cały komplet ogumienia.

Dlaczego należy wymienić opony na zimowe

Wydawać by się mogło, że powód konieczności wymiany opon na zimowe jest powszechnie znany, jednak sądząc po liczbie kierowców, która tego obowiązku nie dopełniła, chyba nie zaszkodzi przypomnieć.

Przede wszystkim bezpieczeństwo. Opony letnie nie zapewniają tak dobrej przyczepności jak opony zimowe. Jeśli nie zdążyliśmy zmienić opon przed opadami śniegu, to można zastosować rozwiązanie zmniejszenia ciśnenia w oponach, ale tylko po to, aby dojechać do miejsca, w którym wymienimy opony.

Dowiedziono, że opony letnie w zimie to wzrost zużycia paliwa nawet o kilkanaście procent. Poza tym letnie opony znacznie szybciej zużywają się w zimowych warunkach. Już przy minus pięciu stopniach mieszanka gumy, stosowana do produkcji opon letnich zaczyna się bardzo szybko wycierać, czemu dodatkowo sprzyja buksowanie kół na podłożu.

Wymiana opon pozostaje wyrazem odpowiedzialności za siebie i innych użytkowników drogi.

Ciśnienie w oponach zimowych

manometrNie tylko sam bieżnik decyduje o jakości jazdy na oponach zimowych. Duży wpływ na ich skuteczność i jednocześnie komfort jazdy ma zachowanie odpowiedniego ciśnienia w oponie. Warto przy tym trzymać się wskazówek producenta opony w zakresie zalecanego ciśnienia.

Możemy także sprawdzić, jakie jest homologowane ciśnienie w naszym pojeździe. W zimie jednak (jeśli nie podano inaczej to wartości ciśnienia homologowanego podane są przy 20 st. C.) powinniśmy podnieść ciśnienie o ok. 0,2 bara. Zbyt niskie ciśnienie bowiem niekorzystnie wpływa na komfort jazdy, wydłuża drogę hamowania, zwiększa zużycie paliwa i przyspiesza ścieranie się czoła bieżnika.

Błędne jest myślenie, że zmniejszone ciśnienie w oponie letniej zastąpi oponę zimową - zwiększy być może trochę przyczepność, nie zmienia to jednak postaci rzeczy, że w sezonie zimowym obowiązują opony zimowe.

Kiedy należy zmienić opony na zimowe

slady-opon-zima

Opony zimowe powinny być montowane, kiedy  temperatura w ciągu dnia spada poniżej 7°C. Nie należy kierować się średnią temperaturą w ciągu dnia.

Pierwsze opady śniegu to ostateczny sygnał dla tych, którzy z jakiegoś powodu nie zdążyli lub nie mogli wcześniej wymienić opon na zimowe.

Mieszanka gumowa, z której wykonane są opony zimowe, różni się od tej w oponach letnich. Jest ona specjalnie przystosowana do pracy w niskiej temaraturze. Zimowe opony charakteryzują się także mocniej ponacinanym bieżnikiem, co umożliwia lepsze odprowadzanie wody oraz błota śniegowego. Mają także więcej nacięć zwanych lamelkami (tzw. stopień lamelizacji). Dzięki ich większej liczbie, opona zimowa wyhamuje samochód na śliskiej nawierzchni (np. śnieg, błoto śniegowe), z czym opona letnia na pewno sobie nie poradzi.

Opony zimowe węższe od letnich. Czy na pewno?

tires-szerokoscDylemat wielu kierowców i kość niezgody ekspertów - czy zimowa opona powinna być węższa. Okazuje się, że w pewnych sytuacjach owszem. Zmniejsza ryzyko powstania poduszki wodnej i poślizgu, wgryzając się w śnieg zapewnia lepsze trzymanie się nawirzchni. Jednak tylko wówczas, kiedy na drodze rzeczywiście leży śnieg! W miastach zazwyczaj drogi są czarne i wtedy zdecydowanie lepsze efekty i bezpieczniejszą jazdę osiągniemy na oponach o szerokości identycznej z szerokością opon letnich.

Mimo to w wielu serwisach wciąż pracownicy zalecają wymianę na opony węższe. W rzeczywistości wybór ten powinien być podyktowany wyłącznie warunkami w jakich jeździmy, bo w warunkach miejskich wąskie opony wręcz zmniejszają przyczepność i często zmniejszają pewność prowadzenia i komfort podróżowania.

Jak przechowywać opony

Właściwe przechowywanie opon jest kluczem do utrzymania ich w dobrym stanie poza okresem użytkowania.
Dotyczy to zarówno opon zimowych jak i letnich.
Należy wprowadzić tutaj podział na opony z obręczą i bez niej.

Proponowane są dwa rozwiązania. Po pierwsze, najłatwiejsze, ale dość kosztowne - oddać opony do serwisu, który oferuje usługę ich przechowywania. Jeśli jednak nie chcemy dopisywać sobie regularnych wydatków a stać nas na jednorazowy większy, to można kupić stojak do opon.

stojak-bez-obreczy




Przedstawiony stojak przystosowany jest do opon bez obręczy. Należy pamiętać, aby raz w miesiącu obrócić opony o duży kąt.
(zdj. litex.pl)









Dla opon z obręczami przygotowano inny typ stojaków. Najlepszą metodą jest powieszenie obręczy na hakach.
stojak1  stojak2
Zawsze należy pamiętać, że nie jest bez znaczenia, w jakich warunkach przechowujemy opony - zbyt niska temperatura w zimnym garażu może uszkodzić letnie opony, z kolei zbyt wysoka także nie wpływa dobrze na strukturę mieszanki gumowej.